Nadýmání a plynatost jsou nepříjemným problémem, který obvykle souvisí s nějakou zdravotní nedostatečností. Vedle toho, že nadýmání a plynatost můžou doprovázet nepříjemné pocity až bolesti v břišní krajině, tak se jedná o společenský problém. Přece jen odchod plynů může být obtěžující jak hlučností, tak zápachem.

Plyny se vytvářejí během doby, kdy zažívací ústrojí zpracovává potravu, kterou jsme snědli. Uvádí se, že každý den lidské tělo vytvoří až dva litry střevního plynu. Plyn se z velké části vstřebá, ale určitý počet odchází z organismu ven. Množství plynu, které musí tělo vyloučit, je ovlivněno typem stravy, životním stylem a také psychickým rozpoložením. Důležitou roli také hraje stav zažívacího ústrojí.

Hlavní příčiny plynatosti a nadýmání

  • luštěniny a další nadýmavá potrava
  • perlivé a jemně perlivé nápoje
  • některý druh alkoholu
  • nedostatek tekutin
  • některé druhy léků
  • hormonální nerovnováha
  • nedostatečné rozmělňování potravin
  • zácpa
  • stres
  • špatná psychika
  • chybná činnost střevního traktu
  • choroby jater
  • nemoci slinivky
  • onemocnění žaludku a dvanáctníku
  • problémy se žlučníkem

Léčba a diagnostika plynatosti a nadýmání

Z lékařského hlediska se hledá konkrétní problém, který za tyto problémy může. Jak již bylo řečeno, plynatost a nadýmání můžou mít mnoho příčin. Mezi nejčastější vyšetřovací metody patří ultrazvuk, gastroskopie, kolonoskopie a laboratorní vyšetření krve a moči.

Ovšem nejdříve můžete vyzkoušet změnit stravovací návyky a životní styl. S tím vám můžou pomoci výživoví poradci. Pokud ani to nepomůže nebo jsou již od začátku problémy s nadýmáním a plynatostí velké, raději rovnou navštivte lékaře.

Jaké konkrétní nápoje a potraviny byste měli vynechat

  • kapusta, zelí, brokolice, květák
  • hrášek, čočka, fazole
  • cibule, česnek
  • čerstvé pečivo, čerstvý chléb, čerstvé koláče a buchty
  • jakákoliv dráždivá jídla a koření
  • kyselá jídla a potraviny
  • perlivé a jemně perlivé nápoje
  • kyselé nápoje
  • alkohol

Odchodu plynů pomáhá tělesný pohyb. Pokud tedy patříte spíše mezi „pecivály“, tak začněte pravidelně cvičit nebo aspoň chodit. Důležitá je také pravidelná a konzistentní stolice, což můžete ovlivnit právě již zmíněným správným stravováním a cvičením. Odchod plynů je možné řešit také speciálními masážemi nebo cviky, které podporují činnost zažívacího ústrojí a zejména střev. Mezi osvědčené metody k odchodu plynů patří ohřívání břicha. Můžete využít buď teplé koupele nebo zkuste nahřát plenu a přiložit ji na břicho. To ostatně dokáže pomoci u dětí.

Využít lze i různé speciální bylinné čajové směsi nebo přírodní doplňky stravy. Pro malé děti používají rodiče s oblibou fenyklový čaj. Lékaři předepisují léky, které snižují tvorbu plynů a omezují problémy s nadýmáním.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>