S pocitem únavy a stavem bez energie se během života zřejmě potkal každý člověk. Důvodů pro únavu a nedostatek energie je opravdu velké množství. Některé jsou přirozené, jiné méně a další více závažné. Jistě je velký rozdíl mezi tím, zda jste unaveni po dlouhém pochodu, cyklistickém výletu nebo jste celé týdny bez energie a přitom neděláte nic jiného, než odpočíváte.

Hlavní okruhy příčin únavy a stavu bez energie

  • nedostatek spánku
  • jednorázová nebo dlouhodobá fyzická námaha
  • psychické vyčerpání a stres
  • snížená imunita
  • alergie a astma
  • abstinenční příznaky (káva, alkohol, kouření apod.)
  • různé druhy nachlazení a viróz
  • záněty v těle
  • psychické nemoci
  • chronický únavový syndrom
  • onemocnění důležitých orgánů (např. jater nebo ledvin)
  • rakovina
  • nedostatek některých vitaminů a minerálů
  • anémie
  • menopauza
  • těhotenství
  • problémy se srdcem
  • cukrovka
  • obtíže se štítnou žlázou
  • menstruace
  • některé druhy léků
  • a další

Základní prevence proti únavě a nedostatku energie

Primárně je důležité vědět, že netrpíte žádným závažným onemocněním, které je nutné odborně léčit. Ohledně základní prevence existuje několik základních věcí, které pro sebe můžete udělat. Na prvním místě byste měli vyhodnotit váš jídelníček. Měl by obsahovat hodně zeleniny a dostatek ovoce. Nepřehánějte to s tučnými, smaženými a dalšími nezdravými jídly. Sladkosti a různé koláče se pokuste vynechat úplně. Eliminujte vše, na čem vzniká závislost organismu. Například u kofeinu jde po jeho konzumaci aktivita organismu prudce nahoru, ale pokud si na to zvyknete, tělo bude jeho příjem vyžadovat čím dál častěji a pokud ho nedostane, budete se cítit zcela bez energie a unaveni.

Kvalitní životospráva také zajistí dostatečný příjem vitaminů a minerálů. Samozřejmě pokud netrpíte nějakou poruchou, která by znemožňovala jejich využití nebo je vylučovala z organismu.

Součástí prevence je kvalitní spánek. Vždy je vhodné chodit spát před půlnocí a nechat tělo dostatečně vyspat. Určitě není řešením spát během pracovních dní čtyři hodiny denně a pak to dohánět o víkendu. Tento režim není správný. Velmi pomáhá i krátký spánek během dne v přibližné délce patnácti minut. Optimální dobou je brzké odpoledne. Popolední spánek byste neměli protáhnout, protože by vám mohl narušit spaní v noci.

Vhodné je tělo pravidelně zatěžovat fyzickou námahou. Zatěžovat ale neznamená přetěžovat. Nadměrná námaha organismus oslabuje a pokud k ní dojde, vždy je nutná přiměřeně dlouhá doba na regeneraci.

Velmi důležitá je psychická pohoda a život s minimálním stresem. Pokuste se proto váš život uspořádat tak, aby plynul harmonicky bez velkých výkyvů v oblasti emocí a vnitřního života. Právě psychika a pocity dokážou spustit nejenom chronickou únavu, ale mnoho dalších závažných onemocnění fyzického těla.

Další články z rubriky

Štítky: , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>